Aistiperusteiset interventiot autisminkirjon asiakkaiden kanssa
Autisminkirjon häiriö on keskushermoston kehityksellinen häiriö, joka on vaikeusasteeltaan ja oirekuvaltaan erittäin heterogeeninen. Autisminkirjon häiriöön liittyy erityispiirteitä ja haasteita sosiaalisessa vuorovaikutuksessa sekä rajoittuneita ja joustamattomia käytösmalleja, jotka voivat heikentää yksilön toimintakykyä. Autisminkirjolla olevalla voi esiintyä aistien yli- tai aliherkkyyttä ja aistit voivat helposti ylikuormittua. (Autismiliitto 2025.)
Autisminkirjoon liittyy aistitiedon käsittelyn haasteita, jotka voivat haastaa toimintaan
osallistumista ja siitä suoriutumista.
• Aistitieto ei rekisteröidy oikein
• Aistitiedon säätely on tehotonta
• Kiinnostus uusiin ja erilaisiin asioihin voi olla vähäistä
(Ayres 2021, 208–209.)
Mitä tieteellinen näyttö kertoo aistiperustaisista interventioista?
Monissa lähteissä nostettiin esille sensorisen integraation terapian eli SI-terapian käyttöä lasten kanssa, jotka ovat autisminkirjolla. Lähteiden mukaan SI-terapia edistää motorisia ja sensomotorisia perusvalmiuksia ja taitoja, sosiaalisia taitoja, itsenäisyyttä sekä
tarkkaavaisuutta ja itsesäätelyä. Näiden lisäksi aistisäätelyn strategioiden käyttöä ja arjen toimintoihin osallistumista sekä muiden henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamista voidaan edistää SI-terapian avulla. (Schoen ym. 2018; Kalra ym. 2023; Crasta ym. 2024; Kashefimehr ym. 2018.)
Aistiperusteisten interventioiden osalta todettiin, että ne edistävät itsesäätelyä, itsestä huolehtimista ja joustavuutta sekä oppimista ja keskittymistä koulussa (Thompson-Hodgetts & Magill-Evans 2018; Whiting ym. 2025). Aistiperusteisten interventioiden todettiin vähentävän autisminkirjolla olevien ylikuormitusta ja stressiä sekä aistihakuista käyttäytymistä ja herkkyyttä ympäristön ärsykkeille (Crasta ym. 2024; Thompson-Hodgetts & Magill-Evans 2018).
Huomattiin, että monet autisminkirjon lapset olivat verbaalisesti ja sosiaalisesti aktiivisempia eläinavusteisessa toimintaterapiassa kuin terapiassa ilman eläintä (Kalra ym. 2023). Moniaistilliset interventiot ovat tutkimusten mukaan edistäneet tavoitteiden saavuttamista
paremmin kuin yhteen aistiin keskittyvät interventiot. Tutkimukset eivät osoittaneet esimerkiksi painoliivin edistävän motoriikkaa tai toimintaan sitoutumista merkittävästi. (Watling & Hauer
2015.)
Millaisia aistiperusteisia keinoja nousi esille?
Syväpainesimulaatio ja proprioseptinen säätely
• Painotuotteet
• Tiukat halaukset ja paineharjoitteet
• Puristeltavat pallot/lelut ja vastusharjoitteet
(Thompson-Hodgetts & Magill-Evans 2018; Kashefimehr ym. 2018; Crasta ym. 2024)
Vestibulaarinen säätely
• Keinuminen ja riippumatot
• Hyppylaudat ja trampoliinit
• Rulla-alustat ja liukumäet
(Schoen ym. 2018; Whiting ym. 2025)
Taktiilinen säätely
• Erilaisten tekstuurien koskeminen
• Harjaaminen
• Hieronta ja pehmeät kosketukset
(Watling & Hauer 2015; Crasta ym. 2024)
Kuuloaistin säätely
• Kuulosuojaimet ja ympäristön melun vähentäminen
• Rauhallinen musiikki ja rytmisoittimet
• Ääniharjoitukset
(Kashefimehr ym. 2018; Whiting ym. 2025)
Näköaistin mukauttaminen
• Himmeä valaistus ja luonnonvalo
• Värisuodattimet ja rauhoittavat värit ympäristössä
• Visuaaliset aikataulut ja kuvatuki
• (Thompson-Hodgetts & Magill-Evans 2018; Whiting ym. 2025)
Haju- ja makuaisti
• Aromaterapia
• Eri makujen ja koostumusten kokeilu
• Hajuyliherkkyyden huomioiminen
(Crasta ym. 2024; Watling & Hauer 2015)
Aisteja voidaan siis hyödyntää todella monella eri tavalla ja niitä voidaan yhdistää helposti harjoituksiin, tehtäviin ja leikkeihin. Näytönhaun perusteella aistiperusteisista interventioista on hyötyä monille autisminkirjon asiakkaille. Useissa lähteissä kuitenkin painotettiin, että interventioiden valinnassa täytyy käyttää terapeuttista harkintaa ja huomioida asiakkaan toiveet ja tavoitteet. Asiakkaan kanssa voidaan kartoittaa hänen omia aistimieltymyksiään, ja harjoitella aistien hyödyntämistä asiakkaan tavoitteiden saavuttamiseksi.
Luonto on oivallinen ympäristö niin rauhoittaville kuin aktivoivillekin aistikokemuksille. Luonnossa voi bongata, montako erilaista ääntä kuulee tai montako kukkaa näkee. Kivillä ja
puissa kiipeily tarjoaa aistimuksia lihaksista ja nivelistä sekä kehon liikkeistä. Metsän tai rannan erilaiset luonnonmateriaalit tarjoavat monipuolisia tuntoaistimuksia. Mitä näistä itse käyttäisit vireystilan nostamiseen, ja minkä äärellä haluaisit rauhoittua? Nousiko aiheesta mieleen kysymyksiä, pohdintoja tai ideoita?
———————————————————————————————-
Kuka?
Blogitekstin on kirjoittanut Voimatassulla harjoittelussa keväällä 2025 ollut toimintaterapeuttiopiskelija Sina Leppälä, joka selvitti koulutehtävänään, onko
aistiperusteisista interventioista hyötyä toimintaterapiassa autisminkirjon asiakkaiden kanssa. Tehtävään kuului kattava näytönhaku ja tulosten raportointi.
Lähteet
- Autismiliitto 2025. Perustietoa autismista. Viitattu 4.4.2025. https://autismiliitto.fi/autismi/perustietoa-
autismista/ - Ayres, A. J. 2021. Aistimusten aallokossa – Sensorisen intergraation häiriö ja terapia. 4. painos. Keuruu:
PS-kustannus.
Crasta, J. E., Martis, J., Kromalic, M., Jarrott, S., Wengerd, L.,& Darragh, A. 2024. Characterizing
occupational therapy intervention for children on the autism spectrum. American Journal of
Occupational Therapy, 78/2024. Viitattu 1.4.2025. https://doi.org/10.5014/ajot.2024.050734 - Kalra, R., Gupta, M. & Sharma, P. 2023. Recent advancement in interventions for autism spectrum
disorder: A review. Journal of Neurorestoratology 11/2023. Viitattu 1.4.2025.
https://doi.org/10.1016/j.jnrt.2023.100068 - Kashefimehr, B., Kayihan, H. & Huri, M. 2018. The Effect of Sensory Integration Therapy on Occupational
Performance in Children With Autism. Occupational Therapy Journal of Research 38/2018, 75–83. Viitattu
3.4.2025. https://doi.org/10.1177/1539449217743456 - Schoen, S. A., Lane, S., Mailloux, Z., May-Benson, T. A., Parham, D., Roley, S. S. & Schaaf, R. C. 2018. A
Systematic Review of Ayres Sensory Integration Intervention for Children with Autism. International
Society for Autism Research and Wiley Periodicals. Viitattu 1.4.2025.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1002/aur.2046 - Thompson-Hodgetts, S. & Magill-Evans, J. 2018. Sensory-Based Approaches in Intervention for Children
With Autism Spectrum Disorder: Influences on Occupational Therapists’ Recommendations and
Perceived Benefits. The American Journal of Occupational Therapy 72/2018. Viitattu 1.4.2025.
https://doi.org/10.5014/ajot.2018.024729 - Whiting, C. C., Schoen, S. A., Bundy, A., Lane, S. J., Mailloux, Z., Roley, S. S., May-Benson, T. A. & Schaaf,
R. C. 2025. Occupational therapy using Ayres Sensory Integration® in school-based practice: A call to
action. American Journal of Occupational Therapy, 79/2025. Viitattu 1.4.2025. https://doi.org/
10.5014/ajot.2025.050971 - Watling, R. & Hauer, S. 2015. Effectiveness of Ayres Sensory Integration® and sensory-based
interventions for people with autism spectrum disorder: A systematic review. American Journal of
Occupational Therapy, 69/2015. Viitattu 1.4.2025. http://dx.doi.org/10.5014/ajot.2015.018051