Lukukoirakerho

Lukukoirakerhossa lapset tulevat lukemaan koiralle ääneen valitsemiaan kirjoja. Ääneen lukeminen tukee muun muassa lapsen kielellistä kehitystä sekä vuorovaikutustaitoja.

Lapsi lukee koiralle rauhallisessa tilassa, jossa paikalla on lapsen ja koiran lisäksi ainoastaan lukukoiran ohjaaja. Koiralle lukeminen on rento ja mukava tilaisuus, jossa koira ei tuomitse tai korjaa lapsen virheitä. Lapsi saa positiivisen lukukokemuksen ja rohkaistuu jatkossa lukemaan enemmän myös ääneen.

Lukukoiratoiminnasta vastaa Voimatassulla aina kasvatus- ja opetusalan ammattilainen, joka on suorittanut Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä -täydennyskoulutuksen sekä Kennelliiton lukukoirakoulutuksen.

Lukukoira Valma sekä lukukoira Ruu ovat molemmat suorittaneet Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n työnäytön toimintaterapeutti Eevan työpareina vuonna 2018. Voimatassu on tuottanut lukukoirapalveluita Tampereella vuodesta 2013 alkaen.

Harrastava iltapäivä -kerhotoiminta

Harrastava iltapäivä -kerhotoiminta on Tampereen kaupungin toimintaa ja ohjaamme lukukoirakerhotoimintaa Terälahden koululla, Tampereella.

HIP-kerhoista saat lisätietoja suoraan Tampereen kaupungin verkkosivuilta sekä suoraan toimintaa organisoivalta koululta. Myös ilmoittautumiset kerhotoimintaan tapahtuvat koulun kautta.

Lukukoirakerhon toiminnasta Voimatassulla vastaa

Erja Kahilaniemi, jonka tavoitat sähköpostitse voimatassu(at)voimatassu.fi

Kakkosluokkalainen poika tuli äitinsä pitkän painostuksen jälkeen lukemaan lukukoirallemme kirjastoon. Poika pelkäsi koiria ja istui jäykkänä kuin puupökkelö patjan toisessa päässä koiran istuskellessa levottomana patjan toisessa päässä.

Lukukoiraohjaajan pyynnöstä poika tarjosi koiralle namia, mutta heitti sen varmuuden vuoksi huoneen toiseen nurkkaan, jotta koira ei vahingossakaan nuuhkaisisi poikaa liian läheltä.

Tätä jatkui miltei koko ensimmäinen vuosi.

Poika kävi harjoittelemassa lukemista viikottain, mutta hän ei erityisemmin halunnut ottaa kontaktia koiraan. Tavatessamme pojan äitiä hän oli varsin tyytyväinen siitä, että poika luki kotonakin huomattavasti sujuvammin kuin aiemmin.

Poika jatkoi lukemista viikottain koiralle kolmen lukuvuoden ajan. Kun poika oli neljännellä luokalla, hänelle, koiralle ja koiranohjaajalle oli syntynyt lämmin ja luottamuksellinen vuorovaikutusside. Poika rapsutteli koiraa tottuneesti ja oli selvästi kiinnostunut sen toiminnasta. Viikon mittaan poika kyseli koiranohjaajalta koiran kuulumisia ja odotti kuumeisesti seuraavaa tapaamista. Sen lisäksi, että pojan lukeminen lähti koiran kanssa sujumaan, vaikutti koiran läsnäolo valtavasti pojan itsetuntoon, minäkuvaan ja rohkeuteen.